Thursday, October 13, 2011

Nasyid Modern ???

Bismillahirahmanirrahim.

            Ini cuma pendapat dari saya yang khilaf sekhilaf-khilafnya. Pada Dasar nya , penggunaa alatan muzik yang Bertali dan Tiupan adalah diharamkan. Memang tidak dinafikan , tetapi apabila dilihat pada persaingan muzik-muzik kontemporari yang lain , ia nya pertimbangkan semula. Ini kerana , penggunaan alatan sedemikina bukan secara majoriti lagu , hanya sekadar beberapa Lining-Lining minoriti lagu sahaja.

            Memang menjadi lumrah manusia yang sukakan akan kepada perkara-perkara yang indah dipandang , sedap didengar , maka tranformasi muzik nasyid haruslah dipertingkatkan supaya lagu-lagu tidak ditenggelamkan oleh muzik-muzik kontemporari . Ada diantara kita yang menngunakan alasan , " lihat kumpulan2 nasyid yang lama seperti raihan ,boleh jugak sampai ke peringkat Internasional" . Ya, memang betul , tapi itu dulu dimana persaingan di antara penasyid-penasyid itu sendiri masih di peringkat permulaan. Tetapi untuk era sekarang , lagu-lagu nasyid itu sendiri perlu mempunyai kelebihan dan keunikan nya yang tersendiri untuk menarik perhatian pendengar.

            Ada yang mengatakan , lagu nya tidak penting , yang penting mesejnya . Ya, ini memang benar ,tetapi adakah seseorang itu mahu meneliti mesej lagu tersebut (dalam konteks lagu baru) jikalau kualiti muzik nya itu sendiri sudah cukup Mengerikan pendengar. Sebagai contoh , untuk menarik perhatian seseorang yang tidak dikenali  , aspek utama yang perlu dijaga ialah pemakaian , kerana ia adalah lambang dalaman diri kita , sama sahaja untuk konsep muzik , muzik yang boleh menarik perhatian seseorang , pasti nya akan berjaya untuk membuatkan pendengar meneliti lirik dan mesej di dalam lagu tersebut.

            Walau bagaimanapun , muzik nasyid moden dan konsep islamik perlu lah dititk beratkan supaya tiada yang beranggapan muzik nasyid ini melalaikan pendngar. Para pencipta muzik itu sendiri haruslah kreatif untuk menyeimbang kan muzik nasyid moden itu sendiri . Sebagai bukti nasyid-nasyid moden mampu bersaing dengan lagu-lagu knotemporari seperti Allahu Rabbi (In-Team) , Nur Syahadah (Far-aEast) , Berjalan Tanpa Henti (Devotees) dan banyak lagi yang kita sering dengar corong-corong radio.

            Akhir sekali , Nasyid moden ini lah penyambung legasi perjuangan nasyid-nasyid yang terdahulu . Maka , anda semua lah yang menentukan jatuh bangun mereka.

Syukran ^_^

1 comment:

  1. baca ni kalo nk paham tentang hukum gitar http://insanberfikiran.blogspot.com/2011/05/hukum-bermain-gitar.html

    ReplyDelete